Χρήσιμες συμβουλές που θα περιορίσουν το αίσθημα βαρεμάρας που νιώθει το παιδί σας.
Τα παιδιά του 21ου αιώνα τείνουν να εκφράζουν την βαρεμάρα πολύ εύκολα, δημιουργώντας την βασική απορία «γιατί συμβαίνει αυτό».
Ένας κύριος λόγος που ωθεί το παιδί στην βαρεμάρα είναι η προσκόλληση του στην οθόνη του κινητού ή του τάμπλετ, που του παρέχει ο γονέας για να μην βαριέται. Η χρήση της «στείρας» οθόνης ως εκπαιδευτικό μέσο, αποτελεί την χειρότερη επιλογή για την ανάπτυξη των λεξιλογικών δεξιοτήτων και των συναισθημάτων, καθώς «είναι παθητική, αλλά συνεχώς αποσπά την προσοχή του παιδιού, σε βαθμό που την αλλάζει και μετά το παιδί απαιτεί υπερδιέγερση και συνηθίζει να θέλει να αλλάζει συνεχώς η προσοχή του», τονίζει η Αμερικανίδα ερευνήτρια εκπαιδευτικός και συγγραφέας Μαρία Γουλφ. Όταν λοιπόν, στερήσει κανείς την οθόνη από το παιδί, τότε αυτό θα πει ότι βαριέται. Φυσικά δεν εννοούμε να μην χρησιμοποιούμε καθόλου ψηφιακές συσκευές και να διαβάζουμε μόνο βιβλία. Ωστόσο, πρέπει η χρήση των οθονών να είναι πολύ προσεγμένη μεταξύ των 0 και 5, και να μην διδάσκουμε ανάγνωση ψηφιακά μέχρι το παιδί να αποκτήσει μία αίσθηση βαθιάς, αναλυτικής ανάγνωσης.
Η προσκόλληση σε μία οθόνη θα έχει σίγουρα επιπτώσεις σε βάθος χρόνου, καθώς χάνεται σταδιακά η ικανότητα για κριτική σκέψη. Επομένως, θα λέγαμε πως οι άνθρωποι ενδέχεται να γίνουν επιφανειακά σκεπτόμενοι.
Το πρόβλημα της βαρεμάρας του παιδιού ανησυχεί συχνά τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Οι γονείς αισθάνονται ότι πρέπει με κάθε τρόπο να κρατούν τα παιδιά τους απασχολημένα με ποικίλες δραστηριότητες και προσπαθούν καθημερινά να βρίσκουν λύσεις στο πρόβλημα αυτό. Πάμε να δούμε αναλυτικά πέντε χρήσιμες εναλλακτικές προτάσεις που θα βοηθήσουν τους γονείς να οργανώσουν καλύτερα το παιχνίδι των παιδιών τους.
- Περιορισμό του αριθμού των παιχνιδιών. Παίζει σημαντικό ρόλο ο αριθμός των παιχνιδιών και των αντικειμένων που διαθέτει ένα παιδί στο σπίτι. Η έκθεση ενός παιδιού μπροστά σε έναν τεράστιο όγκο παιχνιδιών μπορεί να το αποδιοργανώσει. Το παιδί δυσκολεύεται να διαλέξει, αλλά και να συνδυάσει κατάλληλα τα παιχνίδια με τον τρόπο που το εξυπηρετούν. Το αποτέλεσμα είναι να οδηγείται σε αδιέξοδο επιλογών και να μην αχολείται με κανένα παιχνίδι. Καλό θα είναι οι γονείς να μειώσουν λοιπόν, τον αριθμό των παιχνιδιών. Μια καλή ιδέα θα ήταν να δώσουν δύο με τρεις επιλογές από κάθε είδος παιχνιδιού, έτσι ώστε το παιδί να τις αξιοποιήσει στο έπακρον.
- Οργάνωση του χώρου και των παιχνιδιών. Για να γίνει το παιχνίδι του παιδιού σας περισσότερο λειτουργικό, οργανώστε τα παιχνίδια του, καθώς και τα υλικά που χρησιμοποιεί στις δραστηριότητες (π.χ. πινέλα, κόλλες, γραφική ύλη) ανά κατηγορίες σε προσβάσιμα και ευδιάκριτα σημεία για το παιδί. Μιλήστε με το παιδί σας και συμφωνήστε μαζί σε ποιο συρτάρι θα βρίσκονται τα υλικά που χρειάζεται για να ζωγραφίζει ή σε ποιο ράφι της βιβλιοθήκης του θα βρίσκονται τα επιτραπέζια παιχνίδια του. Έτσι θα βοηθήσετε το παιδί να εντοπίζει τις επιλογές παιχνιδιών/δραστηριοτήτων που έχει και να επιλέγει πιο εύκολα με τι θα απασχοληθεί.
- Εναλλαγές χώρου και παιχνιδιών. Οι περισσότεροι γονείς έχουν ένα συγκεκριμένο σημείο μέσα στο σπίτι, στο οποίο το παιδί μπορεί να παίζει. Γεννιέται όμως το ερώτημα: «για πόσο διάστημα το παιδί θα μπορεί να παίζει στο ίδιο σημείο και με τις ίδιες συνθήκες;». Μία καλή ιδέα θα ήταν ο γονέας να αλλάζει συχνά τα σημεία του σπιτιού στα οποία το παιδί «επιτρέπεται» να παίζει. Αξίζει να σημειωθεί πως εκτός από την εναλλαγή του χώρου, αλλαγές χρειάζονται και στα παιχνίδια. Φροντίστε να εναλλάσσετε ανά διαστήματα τα παιχνίδια με σκοπό να ανανεώνετε τις επιλογές του παιδιού.
- Σημαντική η προώθηση του συμβολικού παιχνιδιού. Σπουδαία είναι η σημασία του συμβολικού παιχνιδιού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Μέσω του συμβολικού παιχνιδιού το παιδί αναπτύσσει την δημιουργικότητά του και απελευθερώνει την φαντασία του. Το συμβολικό παιχνίδι μπορεί να είναι ατομικό ή ομαδικό. Τα παιδιά μιμούνται ποικίλες καταστάσεις και διαδραματίζουν διάφορες ιστορίες. Το συμβολικό παιχνίδι βοηθά το παιδί να μην βαριέται, καθώς οι ιδέες του ανανεώνονται διαρκώς και η φαντασία του το ταξιδεύει σε κόσμους μαγικούς.
- Εκτόνωση έξω ή μέσα στο σπίτι. Τα πάρκα, οι παιδικές χαρές, οι πλατείες ενδείκνυνται για την εκτόνωση του παιδιού, αλλά και την δική σας. Η εναλλαγή του εξωτερικού με τον εσωτερικό χώρο εκτονώνει το παιδί σε μεγάλο βαθμό και του δημιουργεί νέα ερεθίσματα. Ωστόσο, η εκτόνωση μπορεί να λάβει χώρα και εντός του σπιτιού. Μπορείτε για παράδειγμα να μετατρέψετε το σαλόνι σας σε πίστα για survivor και να προτρέψετε το παιδί σας να συμμετάσχει στην πίστα των αγωνισμάτων. Βάλτε μουσική και διαμορφώστε το δωμάτιο του παιδιού σας σε disco. Χορέψτε, διασκεδάστε, τραγουδήστε! Κάντε την ανατροπή και αφήστε την φαντασία σας ελεύθερη ταξιδεύοντας σε άλλους τόπους στο λεπτό μέσα στο ίδιο σας το σπίτι.
Κλείνοντας το άρθρο αυτό, οφείλουμε να υπογραμμίσουμε πως δεν είναι απαραίτητα κακό το παιδί σας να αισθάνεται ότι βαριέται. Όλοι μας υπάρχουν στιγμές που βαριόμαστε, σημασία έχει ο τρόπος που διαχειριζόμαστε την βαρεμάρα μας. «Τα παιδιά χρειάζονται χρόνο για τον εαυτό τους, για να κλείσουν τον διακόπτη με τον έξω κόσμο, για να ονειροπολήσουν, να «ακούσουν» τις σκέψεις τους, να ανακαλύψουν τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα», τονίζει η Teresa Belton.
Οπότε αγαπητοί γονείς μην σας ανησυχεί η φράση: «μαμά/μπαμπά βαριέμαι!». Υπάρχουν άπειρες λύσεις και ευφάνταστοι τρόποι για να απασχοληθεί δημιουργικά το παιδί σας. Οπότε λάβετε δράση!
Επιμέλεια άρθρου,
Κατερίνα Αμπράζη
Περικλεόυς 18, Λάρισα
24130 – 21473 & 6942541808